گزارش هفتگی بازار فولاد

 (شماره 570) هفته 24

بیلت
متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 6 دلار بهبود به 650 دلار هر تن فوب رسید. برخی پیشنهادات عرضه کننده ها از 660 دلار به 670 دلار هرتن فوب بهبود داشت. ابهامات موجود در بازار، نوسانات بازار چین و افت قیمت قراضه در ترکیه اجازه مانور بیشتر به عرضه کنندگان بیلت نمی دهد. در بازار داخلی چین نیز  بیلت 10 دلار افت داشته 668 دلار هر تن درب کارخانه بود.
در ترکیه قیمت بیلت وارداتی در 670 دلار هر تن سی اف آر ثابت بود. بیلت صادراتی ترکیه نیز از 700 تا 705 دلار به685 تا 700 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی در 695 دلار هر تن سی اف آر باقی ماند.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز از 633 تا 652 دلار هفته قبل به  628 تا 640 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
بیلت در بازار ایران
علیرغم کاهش قیمت در بازار جهانی و ضعف تقاضا، تولیدکنندگان شمش قیمت را در بورس بالا بردند که کمتر از نیمی از عرضه به فروش رسید. سیاست عرضه فراوان همراه با قیمت بالا به معنای آنست که تولیدکنندگان شمش تمایلی به فروش محصول خود در بازار داخلی ندارند و امیدوار به صادرات هستند. در صورت توقف صادرات، تولیدکنندگان کوچک که با افزایش قیمت ضایعات و آهن اسفنجی روبرو هستند و با مشکل قطع برق هم مواجه می باشند از دور تولید خارج خواهند شد، بنابراین در صورت افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و ادامه روند صادرات شمش، همچنان روند بالا رفتن قیمت شمش در بورس ادامه خواهد یافت تا تولیدکنندگان کوچک شمش به بقا خود امیدوار باشند.
مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  20 دلار بالا رفته 790 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در چین قیمت میلگرد صادراتی از 903 دلار به 895  دلار هر تن فوب کاهش داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 7 دلار افت داشته 728 دلار هر تن فوب شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد 2 دلار افت داشته 758 دلار  هر تن سی اف آر ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد با 10 یورو رشد به 810 یورو  هر  تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز میلگرد از 880 دلار هفته قبل به 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

به دنبال بالا رفتن قیمت شمش قیمت پایه میلگرد هم افزایش یافت. فاصله قیمت شمش با میلگرد به هفت درصد رسیده که برای نوردکارها مشکل ساز شده است. به همین دلیل جلساتی بین نوردکارها و تولیدکنندگان شمش در هفته گذشته برقرار بوده است. امید نوردکارها اینست که قیمت شمش کاهش یابد و انتظار تولیدکنندگان شمش حفظ بازار است. با توجه به افزایش قیمت میلگرد و انتخابات ریاست جمهوری بازار مقاطع هفته بسیار راکدی را پشت سر گذاشت.
تیرآهن با افزایش قیمت محدودی روبرو شد. علت اصلی آن روند افزایشی نرخ ارز از دوشنبه به بعد بود.
ورق
هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس افت جزیی 3 دلاری داشته حدود 1007 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  نیز با 6 دلار افت  به 898 دلار هر تن فوب رسید.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی تا 12 دلار بهبود داشته 1042 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز  در 945 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد که افت 5 دلاری داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم با 30 یورو رشد به 1165 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1652 دلار به 1685 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از 756 دلار هفته قبل به حدود 774 دلار هر تن فوب رسید. اسلب سی آی اس نیز 10 دلار بالا رفته 925 دلار هر تن فوب ثبت شد.
ورق در بازار ایران
قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز دوشنبه 234000 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه تغییری نداشت . ورق گرم با روند افزایشی روبرو شد ولی از روز دوشنبه به بعد بازار کمی عقب نشینی کرد. علیرغم افزایش قیمت ارز رکود بازار علت اصلی این امر بود.
ورق اکسین با روند نزولی روبرو بود. بازار قدرت جذب ورق با قیمت های قبل را ندارد و از طرف دیگر امیدوار به کاهش قیمت است.
ورق کاویان از روز سه شنبه به بعد با افزایش قیمت روبرو شد که علت آن بالا رفتن قیمت از سمت کارخانه و مدیریت عرضه کارخانه بود.
ورق سرد با افت قیمت روبرو شد اما این افت چندان محسوس نبود در هر حال بازار این کالا با کسادی شدید روبروست.
ورق گالوانیزه به طور نسبی با ثبات همراه بود. علیرغم افزایش قیمت در سه روز اول هفته روزهای بعد از آن با کاهش قیمت روبرو شد.

تحلیل هفته :
روند قیمت ها در بازار ایران تحت تاثیر احتیاط شدید خریدارهاست. از یک طرف امیدواری به امضا برجام و از طرف دیگر انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گیری را برای فعالان بازار بسیار مشکل نموده است. در عین حال بالا رفتن قیمت ها باعث نگرانی فعالین بازار شده است در نتیجه رکود به شدت بر بازار حاکم گردیده است. تاریخ نشان داده وقتی اقتصاد به این نقطه می رسد به یکباره تغییر بنیادی خواهد کرد. باید در انتظار بود تا نتیجه کار را ببینیم البته چشم انداز این یکی دو ماه آینده تا مستقر شدن رئیس جمهور جدید روشن نیست و همه امیدها به برنامه های ایشان است .

منبع: پایگاه خبری فولاد ایران

 

دسته‌بندی: