گزارش هفتگی بازار جهانی فولاد(گزارش هفته 36)

سنگ آهن
در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین برای اولین بار از نوامبر سال گذشته تاکنون به کمتر از 130 دلار رسید و  از حدود  140 دلار یک هفته قبل به 129.5 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. جو بازار منفی است و انتظارات قبلی در مورد کاهش تولید فولاد چین تداوم دارد. البته رشد قیمت بیلت و میلگرد در بازار داخلی چین اجازه نداد افت قیمت سنگ آهن شدیدتر باشد.

بیلت
هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت 600 دلار هر تن فوب دریای سیاه و بدون تغییر ماند.  در چین هم هفته گذشته بیلت وارداتی کمی تغییر داشته از  665 تا 675 دلار  به 665 تا 685 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در ترکیه قیمت بیلت وارداتی از 615 تا 630 دلار به 620 تا 625 دلار  هر تن سی اف آر رسید. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز 630 دلار هر تن فوب و ثبات داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 670 تا 675 دلار به 680 تا 685 دلار  هر تن سی اف آر افزایش یافت.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران از 607 دلار به 623 تا 629 دلار هر تن فوب رسید.
بیلت در بازار ایران

قیمت شمش نزولی بود. سکوت تقاضا در بازارهای خارجی و داخل عامل ریزش قیمت شد. فضای تبلیغاتی هم به روند نزولی قیمت کمک کرده چون باعث سرگردانی و توقف بازار شده. بسیاری بر این باورند که این هفته شمش بازهم در بورس نزولی خواهد بود. بخش کوچکی از بازار اعتقاد دارد با توجه به مقاومت آهن اسفنجی قیمت نمی تواند افت جدی داشته باشد روند بازار میلگرد در روزهای آینده تاثیر جدی تری نسبت به هفته های قبل روی بازار شمش خواهد داشت.

مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از  715 تا 720 دلار به 705 تا 720 دلار  هر تن فوب رسید.
در چین قیمت میلگرد صادراتی  897  دلار هر تن فوب باقی ماند. میلگرد صادراتی ترکیه نیز  از 665 تا 670 دلار به 665 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد افت داشته از 725 تا 730 دلار  به 720 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 772.5 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد با بازار بسیار ساکتی روبرو بود. تقاضا آنقدر ضعیف بود که عدم استقبال در بورس به نحو چشمگیری خود را نشان داد. با توجه به نزول قیمت در بازار و عدم فروش کالاهای خریداری شده تجار تمایل جدی به جایگزینی کالای ارزان قیمت ندارند.
تیراهن روند نزولی داشت. بازار نسبت به خرید بسیار محتاط شده همین امر باعث شد تا قسمت عمده ای از عرضه های بورس روی زمین بماند.

ورق
هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس از 890 دلار به 875 دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 21 دلار بهبود به 932 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی هفته گذشته 5 دلار افت داشته به 910  دلار هر تن سی اف آر رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 895 دلار به 890 تا 905 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 1125 یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1957 دلار به 1951 دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن 690 دلار هر تن فوب و در ثبات بود . اسلب سی آی اس نیز 745 تا 760 دلار هر تن فوب باقی ماند.
ورق در بازار ایران

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 277000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 270000 ریال رسید. ورق گرم روند نزولی داشت علت آن هم ضعف بازار و عرضه های مبارکه بود.

تحلیل هفته :
بازار نمی تواند تصمیم بگیرد. این بدترین وضعیت در اقتصاد است چون اگر به درازا بکشد تولید فعلی را متوقف میکند و سرمایه گذاری جدید را زیر سوال خواهد برد. بازنده این وضعیت کارگرها و بانک ها خواهند بود و بدنبال ان کل اقتصاد. از یک طرف رئیس جمهور به دنبال اجرای قانون ساخت مسکن است از طرف دیگر نایب رییس مجلس همچنان بدنبال میلگرد ده هزارتومانی است بدون توجه به روند صعودی دستمزد، کرایه، انرژی و …. همه اینها در شرایطی است که مجلس بدنبال حذف یارانه انرژی است و برای تحلیل خود بخش فولاد را نشانه گرفته. این روند باعث کسری بیشتر بودجه خواهد شد چون فعالیت های اقتصادی راکد مانده است. هر اقتصادی که با بلا تکلیفی روبرو باشد عقب گرد میکند چون در دوران سردرگمی سرمایه ها اعم از نیروی انسانی یا پولی فرار میکنند. در ماه های گذشته شاهد روزمرگی بازار بوده ایم و این روند تا جایی که یک برنامه مشخص اعلام نگردد ادامه خواهد داشت. به نظر میرسد باید برای تصمیم گیری دولت در انتظار نتیجه برجام بود.

پایگاه خبری فولاد ایران

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲

کد خبر : ۵۸,۶۲۹

دسته‌بندی: