گزارش هفتگی بازار جهانی فولاد

گزارش هفته 49 سال 2021

سنگ آهن
در هفته ای که گذشت خوش بینی های بیشتر در مورد آینده تقاضای فولاد چین، سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد را تا 109 دلار هم بالا برد ولی تا پایان هفته در مجموع  حدود 6 دلار رشد هفتگی داشته 107 دلار هر تن سی اف آر چین شنیده شد. نقدینگی بازار و میزان تقاضای مصرف کننده های نهایی پایین است از این رو بسیاری از فعالان بازار سیاست انتظار در پیش گرفته اند.

بیلت
هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت  6 دلار افت داشته 605 دلار هر تن فوب دریای سیاه شد.  در چین هم بیلت وارداتی رشد جزیی داشته از 605 دلار به 605 تا 610 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در ترکیه قیمت بیلت وارداتی  635 تا 640 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز در 690 تا 695 دلار هر تن فوب بدون تغییر ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 645 دلار  به 635 تا 640 دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران  5 دلار افت داشته 560 دلار هر تن فوب شنیده شد.
بیلت در بازار ایران

شمش روند ثابتی داشت. علت ثبات قیمت، رکود بازار میلگرد و کنترل قیمت آهن اسفنجی و شمش از طرف بورس بود.‌ با این حال شنیده ها حاکی از محدودیت عرضه شمش خارج از بورس و احتمال افزایش قیمت آن است. دلیل اصلی کاهش تولید رکود بازار میلگرد است.

مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  از 750 دلار به 725 تا 740 دلار هر تن فوب رسید.
در چین قیمت میلگرد صادراتی از 781 دلار به 778 دلار هر تن فوب کاهش داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 710 تا 725 دلار هر تن فوب و در ثبات ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از 720 دلار به 715 تا 720 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا نیز میلگرد 25 دلار بالا رفته 1025 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در 790 یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.
مقاطع در بازار ایران

قیمت میلگرد میل به افزایش قیمت داشت چون موجودی ها کاهش یافته ولی کنترل بورس و کاهش قیمت آن در بورس باعث عقب گرد بازار شد. نتیجه آن هم این بود که عرضه های بورس به مچینگ کشید ولی بازهم نتیجه لازم را نداشت.

تیرآهن اول هفته را خوب شروع کرد ولی اعلام قیمت جدید بورس اشتهای بازار را خفه کرد و قیمت برگشت.

تحلیل هفته :
قیمت نفت و گاز از نفس افتاده. کومودیتی ها هم تنها در امریکا هنوز بازار داغی دارند که ناشی از نرخ تورم امریکاست. قیمت شمش و اسلب روند نزولی دارند که ناشی تقاضای ضعیف است. تعطیلات ژانویه نزدیک است و بعد از آن تعطیلات چینی هاست. کلا  بازار جهانی به دلیل تعطیلات و نگرانی از رشد اقتصادی چین از روند با ثبات و آرامی برخوردار است. ضمن آنکه قیمت ها به کف خود رسیده است.
اما در بازار داخلی دخالت دولت از طریق بورس همه را خسته کرده تولید نشانه هایی از کاهش را نشان می دهد که دلیل آن قیمت های دستوری از یک سو و رکود تقاضاست. تیرخلاص این بازار قیمت ارز است که اگر کاهش یابد به کما خواهد رفت. معمولا ماه های پایانی هر فصل قیمت ارز بالا می رود و در اواخر همان ماه کاهش می یابد. بنابراین باید صبر کرد و آخر فصل را دید که دو سناریوی سنگین هم با خود دارد. اول بودجه به شدت انقباضی ۱۴۰۱ و دوم مذاکرات هسته ای.

منبع: پایگاه خبری فولاد ایران

دسته‌بندی: