گزارش هفتگی بازار جهانی فولاد

سنگ آهن
هفته گذشته بازار واردات سنگ آهن چین دیگر نزولی نبود و با بهبود جو بازار روند تصحیح مثبت قیمت را در پیش گرفت و تا پایان هفته متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد از حدود  140 دلار به حدود 159دلار هر تن سی اف آر بازگشت. چشم انداز تقاضا در کوتاه مدت مثبت شده و انتظار می رود افزایش فعالیت بازار ساخت و ساز در چین تقاضای فولاد و سنگ آهن را بهبود بخشد.

بیلت
هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت از 620 دلار هفته قبل به 607 دلار هر تن فوب کاهش داشت.  در چین هم هفته گذشته بیلت وارداتی 660 تا 680 دلار هر تن سی اف آر بود.
در ترکیه قیمت بیلت وارداتی با 5 دلار افت 630 تا 640 دلار هر تن سی اف آر شد. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز از 640 تا 645 دلار به 635 تا 640 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی 670 تا 675 دلار هر تن سی اف آر بود.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز روند نزولی سایر بازار ها را در پیش گرفت و  از 610 تا 615 دلار به 607 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
بیلت در بازار ایران

شمش ثابت ماند. علیرغم ادامه قطعی برق و افزایش نرخ ارز، تلاش بورس برای کنترل بازار همراه با محدودیت صادرات و افت قیمت در بازار جهانی عواملی بودند که به ثبات بازار منتهی شد.

مقاطع
هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از 755 دلار به 715 تا 720 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
در چین قیمت میلگرد صادراتی  با 9  دلار افت  897  دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز  از  685 دلار به 670 تا 675 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد افت داشته از 745 تا 750 دلار به 730 تا 735 دلار  هر تن سی اف آر رسید.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در بازار ایران

بازار میلگرد همچنان بلاتکلیف و روزمره طی شد. این روزمرگی به تولید هم کشیده شده است. بسیاری از کارخانه ها بعلت عدم پشتیبانی شمش با این مشکل سر میکنند .


تیرآهن با ثبات قیمت روبرو بود .مدیریت فروش ذوب آهن بسیار مدبرانه هم کالایش را عرضه کرد هم این نشانه را به بازار داد که تا دو ماه آینده قیمت کاهشی نخواهد بود.

ورق
هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس از 920 دلار به 890 تا 895 دلار هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 3 دلار افت به 904 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی هفته گذشته در 925 تا 930 دلار هر تن سی اف آر باقی ماند. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز در 905 دلار هر تن سی اف آر باقی ماند.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 10 یورو افت داشته 1130 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1909 دلار به 1922 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن 710 دلار هر تن فوب  و در ثبات بود. اسلب سی آی اس نیز در 795 دلار  هر تن فوب ثبات داشت.
ورق در بازار ایران

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 289000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 290000 ریال رسید . ورق گرم به شدت تحت تاثیر سیاست های مبارکه است. عدم عرضه از طرف مبارکه بازار را در انتظار نگه داشته است در حالیکه تقاضا ضعیف است و بازار کشش قیمت های موجود را ندارد. رکود بازار جهانی و کاهش قیمت اسلب گمانه زنی برای احتمال نزولی بودن قیمت را تقویت میکند.

ورق اکسین روند افزایشی داشت. دو عامل باعث این افزایش بود اول عدم عرضه از طرف کارخانه به علت قطع برق. دوم اعلام قیمت پایه ۲۳۴۰۰ تومانی از طرف کارخانه. ولی مهم ترین عامل زمان تحویل پنج ماهه کارخانه است که باعث ثبات بازار و عدم کاهش نرخ آن شد. سیاست فعلی کارخانه برای کارخانه های کاویان، خرم آباد و اصفهان فضا سازی کرده است.
ورق سرد با کمی افزایش قیمت روبرو شد که محدودیت عرضه عامل این افزایش بود. بازار در مقابل افزایش.

ورق گالوانیزه روند ثابتی داشت و متناسب با افزایش نرخ ارز و قیمت ورق گرم تغییر جدی نشان نداد که ناشی از ضعف تقاضاست.

تحلیل هفته :
فولاد ایران: بازار محل عرضه و تقاضاست و تقاضا امیدوارانه به انتظار تصمیم های دولت جدید است. ولی عرضه در انتظار برق و نگران از فعالیت مجدد ماینرها. دولت باید یک روش منطقی برای تعادل بین صادرات و واردات ایجاد کند که مشکل هم نیست. امید به تغییر در سیاست خارجی میتواند شروعی برای ایجاد یک اقتصاد جدید باشد. بازار امروز به شدت زیر رادیکال سیاست است. باید منتظر ماههای آینده بود تا روشن شدن شرایط روال کار به همین صورت هفتگی ادامه خواهد داشت ولی قیمت ها به سقف خود رسیده و این سیگنالی است که بازار خارجی به ما می دهد.

پایگاه خبری فولاد ایران

۶ شهریور

کد خبر : ۵۸,۴۶۱

دسته‌بندی: